boot onderhoud

Watersport seizoen zonder problemen.

Watersport seizoen start traditie getrouw rond de paasdagen. Natuurlijk zijn er watersportverenigingen die eerder of later starten, maar veelal ligt de motorboot, sloep of zeilboot weer in het water en is iedereen klaar voor een mooi nieuw vaarseizoen. Om een watersport jaar goed te beginnen zijn er een paar basis regels om ervoor te zorgen dat je niet in de problemen komt. Althans, dit aanzienlijk verkleind. In deze blog zullen we dieper ingaan op wat de basis is om  zonder zorgen het ruime sop te kiezen. Onderhoud van je schip is veelal beter te voorkomen dan te genezen

Voordat de boot weer het water in gaat, alles dubbel checken!

Dubbelcheck! Dat is het codewoord voordat de boot weer het water in gaat. Er zijn namelijk genoeg boten die in de problemen komen tijdens het laten zakken door de botenlift. We hebben de  diverse onderdelen van de boot hieronder gezet. Mis je iets? Schroom niet om contact met ons op te nemen! Dan zorgen we dat dit bijgewerkt word.

Onderhoud van de romp

De romp is het belangrijkste deel van de boot, het is het drijflichaam waardoor je kunt varen. Er zijn verschillende rompen in de watersport wereld. Om een romp zomerklaar te maken voor het watersport seizoen, zodat je ongestoord op vaarvakantie kan gaan, zijn er een aantal belangrijke onderdelen en acties die verricht moeten worden voor je veilig het water in kan. Naast het checken op scheurtjes in het polyester, dikte van het staal en eventueel houtrot is onderstaand onderhoud van belang:

  • Een verse laag antifouling. Deze beschermt de romp tegen aangroei en zorgt ervoor dat je minder brandstof verbruikt. Kies je antifouling bewust, er zijn een hoop giftige verfsystemen aan de onderkant van de boot op de markt. Maak een bewuste keuze en laat je adviseren door de specialist hierin! 

  • Afsluiters controleren onder de waterlijn. Nu de boot op de kade staat, is het een mooi moment om te kijken naar de afsluiters. De afsluiters kunnen in de wintermaanden kapot gevroren zijn, al dan niet uitgedroogd. Om voor vervelende verassingen te staan, is het noodzakelijk om deze te controleren op breuken, uitdroging of andere oneffenheden. Onze technische watersport afdeling raad aan om de afsluiters altijd in te vetten met bijvoorbeeld zeewaterbestendig vet. Verschillende afsluiters die je onder de waterlijn kan vinden, hebben altijd te maken met aanvoer of afvoer van buitenwater. Denk bijvoorbeeld aan de wc afsluiters, altijd twee (1 ingaand en 1 uitgaand). De afsluiter voor de toevoer voor koelwater van de binnenboord motor en de eventuele douche/wastafel afsluiters. Mocht het noodzakelijk zijn om de afsluiter te vervangen, zie je hier hoe dat makkelijk gaat; je besteld trouwens makkelijk nieuwe spullen voor jouw boot in onze watersport webshop!
 

  • Kiel en roer controleren op speling. Een doorgestoken roer is lastig te controleren als de boot in het water ligt. Een doorgestoken roer kan speling inkomen door veelvuldig gebruik. De roerkoning staat altijd onder grote druk vanwege het heffende vermogen, zeker bij een zeilschip. Check daarom je roer op frictie en verhelp dit direct. Om dit op te lossen zijn er diverse mogelijkheden afhankelijk van de ernst van de situatie. We raden altijd aan om een professional hiernaar te laten kijken, zodat je niet roerloos ten onder gaat en het watersport seizoen ten einde is. Vaak is er een lager die vervangen moet worden, door grote belasting kunnen de kogellagers slijten en kan er dus frictie ontstaan.

Onderhoud bovendeks

Bovendek dienen ook een aantal punten gecontroleerd te worden. Bovendeks zijn de meeste spullen die gecontroleerd moeten worden. Hieronder een korte lijst, met de meest voorkomende controle punten;
 
  • Stootwillen controleer of hier genoeg lucht in zit. Deze kan je altijd opblazen. Door temperatuur verschillen kan de luchtdruk uitzetten of juist krimpen, hierdoor verschilt vaak de omvang van een fender. De fender mag niet te hard zijn, maar ook niet te zacht. Als je deze ongeveer 2 centimeter kunt induwen is deze voldoende opgeblazen.  Om het watersport seizoen goed te starten, raden we dan ook aan om deze in optimale conditie te maken.

  • Touwwerk; mag geen ‘breuken’ hebben. Deze moeten er altijd als bijna nieuw uitzien. Mocht er een zwakke plek in een streng zitten, dan heb je kans dat de landvast breekt op een moment dat het niet uitkomt. Als je in de haven ligt of aan en andere kade, er is altijd wel iets van golfslag om ervoor te zorgen dat deze kan breken. Vervang deze dus altijd op tijd. Naast landvasten zijn ook vallen en schoten onderdeel van het touwwerk wat gecontroleerd moet worden. Zorg altijd voor reserve lijnen aan boord, zodat je nooit voor verassingen tijdens het watersport seizoen komt te staan.
 
  • Dekdoorvoeren zijn essentieel om bijvoorbeeld bekabeling naar de schakelkast te geleiden. Een elke doorvoer door het dek is een kritisch punt met betrekking tot lekkages. Natuurlijk is water in de boot vervelend, maar nog vervelender is het als het tussen het laminaat komt van een polyester romp. Een dekdoorvoer check je altijd of het rubber tussen de doorvoer en het dek niet uitgedroogd is. Een doorvoer kun je redelijk makkelijk losmaken en bijvoorbeeld een beetje Sikaflex tussen spuiten en weer dicht schroeven. Altijd met RVS schroeven, zodat deze niet inwendig gaan corroderen.

  •  Staand wand en/of relingwerk controleer je op breuken in het staaldraad. Hier mogen geen rafels of breuken inzitten. Met name voor een staand wand voor een mast is dit essentieel. Een breuk of rafels betekend dat er een zwakte zit in het ijzer, wat kan betekenen dat deze onder hoge druk zou kunnen breken met alle gevolgen van dien. Een staand wand dient altijd eens in de zoveel jaar vervangen of onderhouden te worden. Ons watersport platform kan ook voorzien in een nieuw staand wand.
 

Onderhoud onderdeks

Onderdeks alles op orde maken voor de start van het watersport seizoen  denk je met name aan de motor, watertank, bilge check en eventuele gas installatie zijn onder andere belangrijke aspecten om elk jaar te controleren. Vanzelfsprekend doe je motor onderhoud regelmatiger dan een keer per jaar.
 
  • Motoronderhoud komt ten alle tijden weer terug. Voor de start van een nieuw seizoen dien je de impeller te vervangen als er een schoep kapot gegaan is, maar veelal wordt deze ook preventief vervangen. Een impeller slijt snel, zeker als er per ongeluk geen koelwater word aangezogen. Met name als de motor een winter stilgestaan heeft, is het belangrijk om deze te checken op scheurtjes of uitdroging. Dit kan het watersport seizoen dusdanig verpesten. Naast de impeller is het ook noodzakelijk om het oliepeil te controleren en eventueel in zijn geheel de olie te vervangen. Bij het opstarten van de motor altijd goed kijken of de waterpomp werkt en er koelwater uit de uitlaat komt (bij een open systeem). Naast de onderhoud handleiding van de motor, let je natuurlijk altijd op onregelmatigheden en vreemde lekkages. Want een binnenboordmotor is er niet voor gemaakt om stil te staan!
  • Watertank en dieseltank zorg je dat er geen vreemde bacteriën terecht komen. In de beide tanks kunnen nare bacteriën groeien die ervoor zorgen dat een (pomp) systeem stil komt te liggen al dan niet dat je er ziek van kan worden door vervuild drinkwater te drinken. Over het algemeen word het afgeraden om water uit de drinkwater tank te drinken. Natuurlijk kan er wel de afwas mee gedaan worden!
 
De waardering van www.123maritiem.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 163 reviews.